Handikapp eller inte dom kan fortfarande headbanga !

Handikapp... har ni problem med handikapp och funktionshinder ?
Idag finns de tonvis av diagnosreade handikapp och funktionshinder. Många av funktionshindrade har inte ens de men har själva diagnosen för de... Systemet är helt jävla FEL!
Vi har alla sorters av handikapp och funktionshinder.
Vissa kanske har bara ett ben vissa vet inte ens vad dom gör, det finns alla sorters!
Men vi verkar inte BRY oss !!!! varför gör vi inte de? jo för själva delen i funktionhinder och handikapp är att de finns inte så många som har de... och då bryr sig ingen om de....
T ex Hur jävla svårt ska de vara att sätta upp en ramp? till ett cafe eller en pizzeria? Jag går runt på stan och ser tonvis av resturanger och liknande som INTE har simpla hjälpmedel till folk med handikapp!
Men jag gjorde en stor upptäckt !
Metalfestivaler! Många av dom få festivaler vi har inom iallafall metal som jag själv går på har hjälpmedel till folk med handikapp ! jag kommer in de finns inga trappor, de finns mest bara ramper ! och mellan dom två STORA scenerna så har dom en ramp med typ en platform på där ALLA med rullstol kan rulla upp och bara sätta sig och bara lyssna, softa, ta en öl och bara njuta och känna säkra att "Vi kan också göra detta !"
Jag såg en kille med CP skada som åkte förbi... Jag har aldrig sätt en person som headbangat så hårt i hela mitt liv! Han gav allt och kolla upp på scenen och bara bangade järnet !
Jag snackade med riktiga hardnackade metalfans som sitter i rullstol och dom bara... "detta är livet"
Skolor, arbeten och andra ställen folk vill vara på borde gå efter samma exempel och hjälpa folk att klara av sina liv så mycket simplare utan att dra ner dom och få dom känna sig som en börda ....
Folk med funktionshinder..
Skolorna har ju fan inga lärare för dom !!!!
Folk har otroligt svårt med storagrupper eller passa tider , otroliga skriv- och läsproblem.
Men istället för att hjälpa folket och få dom en framtid så drar dom just ner på  special lärare.. och låter dom som har otroligt svårigheter lida...
Det är redan tungt med funktionshinder... Det är ju inte lätt att klara av dom lättaste saker som ni kanske tycket att "fan är du helt dumt de är så simpelt" Men NEJ! det är inte så jävla simpelt som alla verkar tro !
Att läsa en bok kan vara den största grejen någonsin att göra ! att ens förstå handlingen i en barnbok med få meningar!
Förstå mig rätt att folket måste se felet innan de kan rättas till!
Försök att göra att alla känner sig lika mycket värda hjälper till i detta... att trycka in en person som inte kan sitta still eller ens tänka en längre tid på samma sak... att efter 30 min bara black out och dom fattar inget och inget kommer in!
Och om man ser detta! gör som en bra lärare eller klasskamrat HJÄLP TILL!
Mobbing löser inget och inte gör de heller att dra stora möten med personens föräldrar... det kommer inte hjälpa för att det är NI som skrämmer bort dom från skolorna och låter dom känna sig mindre värda...
Darkness will save your soul in war, but light will save your life before the war!

Kommentarer
Postat av: Sanna

Åh så underbart att du har skrivit igen! Så otroligt underbart att få läsa dina tankar. Det är verkligen helt sjukt att det är så lite handikappanpassat i världen. Man är väl inte mindre värd som människa bara för att man sitter i rullstol? Man ska väl inte bli tvingad att hålla sig hemma bara för det? Det är otroligt dåligt.



Keep up the good work! :)

2010-09-06 @ 13:38:29
URL: http://mittsannajag.webblogg.se/
Postat av: Johanna

du har helt rätt! eftersom jag jobbar med det vet jag hur svårt det är i vardagen att leva med funktionshandikapp i vårt land idag. Vi får hoppas på en förbättring av samhället!

2010-09-19 @ 20:08:04
URL: http://thelifeofatwilightdork.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0